woensdag 17 maart 2010

Quinty Trustfull kan haar liefde voor mooie dingen helemaal kwijt in Eigen huis & tuin


Quinty Trustfull kan haar liefde voor mooie dingen helemaal kwijt in Eigen huis & tuin.

Maar er is meer dan uiterlijk vertoon. Als ambassadrice van Pink Ribbon wil Quinty Trustfull mensen bewust maken van de gevaren van borstkanker.

“Het entertainen zat er bij mij al vroeg in,” vertelt Quinty Trustfull. “Toen ik acht was, begon ik met modellenwerk en op verjaardagen was ik altijd degene die op de tafel stond om dansjes te doen. Dat vermaken van mensen doe ik nu door middel van televisie. Ik vind het ontzettend leuk om samen met een ploeg iets moois te maken. Iets waar mensen van kunnen genieten.”

Quinty Trustfull staat voor veertig nieuwe afleveringen van Eigen huis & tuin, het woonprogramma van RTL 4 dat ze nu voor het tweede jaar gaat presenteren. In het zestienjarig bestaan van dit programma gingen Manuela Kemp, Myrna Goossen, Irene Moors en Corine Boon haar voor.

Dit wil niet zeggen dat Quinty Trustfull geen eigen stempel op dit langlopende format kan drukken: “Ik ben heel erg mezelf. What you see, is what you get. Met Thomas en Lodewijk (klusser Verhoef en tuinman Hoekstra - red.) heb ik het supergezellig. Ik ben graag met m’n handen bezig en kan in Eigen huis en tuin zeker mijn eigen ding doen."

"Daarnaast houd ik van mensen. Ik vind het leuk om met ze op de bank te zitten en een babbeltje te maken. Vooral De straat, waarin we een straat opknappen, is ontzettend leuk om te doen. Op zo’n dag zijn we met een grote ploeg mensen bezig om er een succes van te maken. Dat gaat gepaard met zóveel lol, daar krijg ik energie van.”

Na Tv woonmagazine, Thuis in Nederland, Je eigen droomhuis en House vision is Eigen huis & tuin het vijfde woonprogramma dat Quinty Trustfull presenteert. Dat kan geen toeval zijn.
“Ik hou erg van stylen en mooie dingen maken,” bevestigt ze. “Zo zat ik net nog onder de witte verfspetters omdat ik mijn keuken aan het sauzen ben. Ik vind het heel leuk om in huis bezig te zijn, maar ben niet iemand die continu haar interieur verandert. Daar zou ik heel onrustig van worden.”

SAMEN GENIETEN
Vijf jaar geleden overleed de moeder van Quinty Trustfull op haar 59e aan borstkanker. Deze gebeurtenis was voor haar aanleiding om ambassadeur te worden van Pink ribbon. Deze stichting werft fondsen en geeft voorlichting over borstkanker.

“Mijn moeder is vijf jaar ziek geweest,” vertelt ze. “Het laatste jaar was heel zwaar, maar daarvoor konden we ondanks de chemo’s en alle ellende nog wel samen genieten en op vakantie. Mijn moeder was er altijd heel erg mee bezig om andere vrouwen te waarschuwen voor borstkanker. Dat je zelf onderzoek moest doen en goed je vitaminen moest nemen, bijvoorbeeld."

" ‘Met jouw snoetje kun je veel mensen bereiken,’ zei ze. Als je bekend bent, is het natuurlijk makkelijker om aandacht in de media te krijgen. Ons plan was dan ook om ons met z’n tweeën in te zetten voor - of beter gezegd: tegen - borstkanker. Dat is er niet meer van gekomen. De dood van mijn moeder was een enorme drijfveer om me in te zetten voor Pink ribbon. Het is voor mij een manier om tenminste nog iets goeds uit haar overlijden te halen.”

INDRUKWEKKEND
In oktober is het ‘borstkankermaand’, maar de aanloop hiervoor begint voor Quinty Trustfull eind augustus al. “Ik doe van alles: cheques in ontvangst nemen, evenementen en een gala presenteren, noem maar op. Met de presentatie van Eigen huis en tuin erbij is het echt dag en nacht werken, maar ik zou niet anders willen."

"Eén op de acht vrouwen krijgt borstkanker, dat moet echt minder worden. Dat gaat ook wel gebeuren, maar dat kan nog wel even duren. Ik hoop in elk geval dat we een hoop mensen kunnen helpen en wetenschappelijk onderzoek kunnen financieren. En periodiek je borsten laten controleren is belangrijk”

“Emotioneel is het soms zwaar. Sommige dingen gaan heel goed, maar soms ben ik na een evenement echt kapot. De verhalen die je hoort, zijn zo nu en dan heel indrukwekkend en confronterend. Tijdens het presenteren kan ik me altijd goed houden, maar het gebeurt wel eens dat ik daarna in de auto of thuis in huilen uitbarst. Het is soms gewoon heel heftig.”

Het ambassadeurschap wil Quinty Trustfull voorlopig blijven doen, net als het presenteren van Eigen huis & tuin. “Ik ben niet zo iemand die haar carrière plant”, vertelt ze. “Ik wil vooral heel veel leuke dingen doen en me lekker voelen in wat ik doe. Ik heb zo’n lol in mijn huidige werk, dat het goed is zo. Over waar ik over twee jaar sta, wil ik niet teveel nadenken. Voor mij is het ‘t belangrijkste dat ik
mezelf kan zijn.”

B I O G R A F I E Quinty Trustfull

Naam: Quinty Trustfull-van den Broek
Geboren: 6 oktober 1971 in Amsterdam
Privé: getrouwd met ex-voetballer Orlando Trustfull
en moeder van dochter Moïse (14) en zoon Kayne (11).

Carrière: Quinty Trustfull begon op haar 21e haar tv-carrière als omroepster bij Veronica. Voor deze zender presenteerde ze onder meer ook Wannahaves en Tv woonmagazine. Na een tussenstop bij SBS 6 (De 25 grootste... en Thuis in Nederland), werkt ze sinds 2006 voor RTL. Hier presenteert ze Eigen huis & tuin, House vision en Battle of the stars. Ook deed ze meer aan Dancing on ice.

Verder: sinds 2005 is Quinty Trustfull ambassadrice van stichting Pink ribbon, die zich inzet voor de preventie van borstkanker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten